19-10-2013 SnertRit tvZoetermeer ‘77

Dit jaar stond de sluitingsrit van de toerders in het teken van een puzzeltocht, en met een idee van alles mag ben ik de MTB’ers gaan benaderen om deze tocht op de Mountainbike te gaan doen. Ik bedacht nog dat het beter op een mountainbike kon omdat het toch weer slecht weer zou gaan worden. Insiders weten ik de weersvoorspellingen nooit goed heb en nu ook weer het was stralend mooi fietsweer. Maar goed toch een MTB groep gevormd en ingeschreven.
In de week vooraf was het natuurlijk uitdagen op de media en vooral bluffen. De MTB’ers gingen met de ketting naar rechts en meer van dit soort teksten. Twitter werd behoorlijk gespamd en inmiddels stroomde de aanmeldingen binnen en in plaats van 1 groep kon ik wel 2 groepen inschrijven en dat op één mailtje, ik hoefde niemand te vragen.
Ik heb toen bedacht dat we beter bij elkaar konden gaan fietsen, je kan immers niet verbieden om te kleven. Dus een groep van 14 man/vrouw gevormd en voor de vorm twee groepen van 7 ingeschreven. Bij de Bike-Bikkers was André de kopman met Rob, Marco, Aad, Richard, John en Patrick als team  en bij de MTB-Bikkels was Rina de kopvrouw en Dennis, Stef, Cees, Nico, Richard  H, en Paul  als teamgenoten.
Met een achterstand op de racegroep “Bedankt Harry” gingen we op pad Nico en Patrick als voorrijders en 12 man erachter, goed in peloton reden we naar Leidschendam en bij het eerste puzzelobject hadden we de racers al weer ingehaald. Uiteraard werden wij op het lange stuk langs de vaart weer ingehaald maar wij maakte ons geen zorgen we gingen winnen op de gemiddelde leeftijd 47,78 en we zouden alle vragen goed maken. En ja hoor daar passeerde we de racers weer die stonden bij een verkeerd puzzelobject. Omdat wij Pim een beetje kennen wisten wij de juiste plaats te vinden en terwijl wij het antwoord aan het opschrijven waren stoomde het groepje ons weer voor bij en slim als wij waren gingen we gauw voor het bord staan waar het juiste antwoord op staat. De racer bedachten ook dat ze wel eens een foutje gemaakt hadden en stuurde hun snelste rijder terug om alsnog te profiteren van onze slimheid. Uiteraard gaven we hem alleen maar foute antwoorden.
En hup weer verder we moesten naar de Weipoort waar één of andere vogel zou staan dus op het gemak de brug over van Leiden en richting Hazerswoude. Daar kwam de snelle rijder van de racers ons weer voorbij en we vergaten de deur dicht te doen maar gaf ik aan hij rijd dadelijk toch verkeerd en ja hoor hij miste een splitsing. Ik kon het toch niet laten om hem te waarschuwen maar of hij mij hoorde? Uiteindelijk kwam hij wel op het juiste spoor en sloot weer bij ons aan. Toen we bij de vogel aankwamen was het er al druk de racers stonden de puzzel op te lossen, zo konden wij er niet goed bij en moesten wachten tot deze weer verder reden. De puzzel was gauw opgelost dus weer verder ik wist dat daar een hekje stond en wat bleek deze hadden ze met een touw afgesloten, nu was het voor ons geen probleem gewoon de fietsen er over zetten en klimmen maar. Patrick was de eerste en die pikte gauw een fiets van de racers om hem te verstoppen maar dat lukte niet helemaal. Richting Benthuizen was een stijl bruggetje en daarachter weer een hek, als je alleen rijd dan kom je er goed over en door maar met een grote groep is het daar altijd een probleem. Zo werden we behoorlijk uit elkaar gerukt en in groepjes kwamen we aan op de splitsing daar reden de racers verkeerd en we hebben ze niet meer gezien. Nu we de concurrenten kwijt waren gebeurde er niet zo veel, in een goed tempo reden we van Benthuizen door Zoetermeer naar Pijnacker en zo door naar het Balij Bos richting de haarspeld bochten. Uiteraard namen we niet de bochten maar gingen langs de trappen door het gras omhoog en aan de andere kant weer stijl naar beneden. Zo kwamen we weer in de buurt van het clubhuis waar we uiteraard nog even naar toe sprinten.
Na 50kilometer precies en nog een half uur over zouden we duidelijk gewonnen hebben. Maar tot onze verbazing hadden drie toerders gewonnen en de MTB kwam op de 2e en 3e plek pfff een goede lezer begrijpt wel dat dit onderzocht moet worden.

Nico Offerman.

ps Uiteraard is de wedstrijd / puzzelvorm met een knipoog dus we gaan niet onderzoeken, het ging om de Snert en die was overheerlijk tvZoetermeer ’77 bedankt!