Al een lange tijd rij ik met mijn racefiets, gravelbike en op de Tacx met een powermeter. Superhandig, want zo weet je precies wat je aankan om net niet stuk te gaan en je rit wél uit te rijden.
Maar… mijn powermeter zit op de linker crank. En mijn fietscomputer maakt daar een slimme (wiskundige) rekensom van om de kracht van rechts te schatten. Alleen de Tacx heeft aan beide kanten een meter. Als je de Tacx-software gebruikt, kun je het verschil in beenkracht echt meten.
Blessure en beenbalans
Waarom zou je dat willen weten? Nou, ik had in januari een flinke blessure aan mijn rechterknie. En laat dat nou net de kant zijn die niet gemeten wordt. Dus ik kon alleen maar aanvoelen hoe het ging. Het voelde goed toen ik weer kon staan op de pedalen, maar bewijs had ik niet.
Op de Tacx zag ik het duidelijk: mijn rechterbeen bleef achter, en mijn linkerbeen compenseerde alles. Gevolg? Juist… overbelasting. Inmiddels zit ik op 56/43% balans op de Tacx. Maar op de weg? Geen idee.
Tijd voor een upgrade
Dus: ik heb een crank met dubbele powermeter aangeschaft. Maar dat ging niet zomaar. Eerst lang nadenken over de prijs (niet goedkoop!) en dan: kan ik de cranklengte veranderen?
Mijn racefiets had een 172,5 mm crank. Mijn gravelbike een 170 mm, en dat beviel goed. Dus ik ging op onderzoek uit.
Cranklengte per rijstijl
Ik stelde mezelf veel vragen en las me suf. Hier een handig overzicht:
Rijstijl | Aanbevolen lengte | Waarom? |
Gravel & lange ritten | 165–170 mm | Comfort, minder belasting, hoge cadans |
Sprinten & krachttraining | 172,5–175 mm | Meer hefboom, explosieve kracht |
Tijdrit / triatlon | 160–165 mm | Minder kniehoek, betere aerodynamica |
Recreatief / toertocht | 165–172,5 mm | Comfortabel, soepel trappen |
Klimmen | 170–175 mm | Meer kracht bij lage snelheid |
Hoge cadans / souplesse | 165 mm | Soepel draaien, minder belasting |
Extra tips:
- Lichaamslengte is niet alles. Kijk naar comfort en trapstijl.
- Blessuregevoelig? Kortere cranks zijn vriendelijker.
- Aero rijden? Kortere cranks geven meer ruimte.
En dan nog de tandwielen…
Ook daar zitten verschillen in. Je hebt 52/36 T, 50/34 T, en nog meer. Maar ik hou het overzichtelijk:
Crankset | Type | Voordelen | Nadelen |
52/36 | Semi-compact | Meer snelheid, ideaal voor groepsritten | Zwaarder bij klimmen, minder knievriendelijk |
50/34 | Compact | Lichter verzet, soepeler trappen | Minder topsnelheid op vlak terrein |
In de praktijk:
- 52/36 is top voor vlakke ritten en tempo in de groep.
- Je blijft makkelijker op snelheid zonder te “trappen als een gek”.
Mijn keuze
Ik koos voor een cranklengte van 165 mm en een vertanding van 52/36 T. Waarom?
- Ik rijd veel op kracht en stamp graag door.
- Mijn ritten zijn meestal in Het Groene Hart.
- Klimmen? Laat maar. En als ik toch de Posbank op moet, dan maar op wilskracht
De test!
De crank met dubbele powermeter was op voorraad dus gauw gehaald. Monteren was makkelijk: beetje vet, alles vast, klaar.
Maar dan de software… Ik verwachtte op mijn Garmin twee velden met FTP-gegevens. Mis! De rechtermeter stuurt alles door naar links, dus je ziet maar één FTP-waarde. Oeps.
Gelukkig geeft Garmin wél de balans weer. En ja hoor: 56/43%. Mijn linkerbeen doet nog steeds het meeste werk. Tijd om rechts wat harder te laten trappen!
Ik kam op het idee door Tadej Pogačar die stapte in 2024 over op kortere crank en Mohorič loste dit ‘probleem’ op door, ondanks zijn lengte van 1,85 meter, op een frame maat S starten, dus ook een kortere crank
En jij dan?
Wat rijd jij eigenlijk? Laat je crank zien!
Of je nou op 165 mm danst of op 175 mm stampt deel je setup, je mening en je mooiste trapverhaal. Want niet alleen de snelheid telt, maar ook de stijl. En een beetje crankpraat hoort erbij.
One comment on “Crankwissel met Power!”